Puoluekokousaloite 65

  • 65 Privata läkarföretagens engagemang i kommunernas hälso- och sjukvård

Puoluekokouksen päätös

Beslutsförslag Partikongressen omfattar motionens krav på att i högre grad än för närvarande betona kvalitet då man konkurrensutsätter hälsovårdsservice. Partikongressen anser att skrivningarna i regeringsprogrammet om en reform av kommunernas upphandlingspraxis bör förverkligas i snabb takt. Eftersom konkurrensutsättningen bland privata serviceproducenter ingår i en större helhet som handlar om hur hälsovården i stort skall organiseras hänvisar partikongressen också till motionerna 61-63. Päätösesitys Puoluekokous yhtyy aloitteen tavoitteeseen laadun painottamisesta entistä enemmän terveyspalveluiden kilpailutustilanteessa. Puoluekokous katsoo, että hallitusohjelman kirjaukset kuntien hankintamenettelyn uudistamiseksi on pikaisesti toteutettava. Yksityisten palveluiden kilpailutuksen ollessa osa terveydenhuollon laajempaa järjestämisen kokonaisuutta puoluekokous viittaa myös päätökseen aloitteista 61-63.

Toteutuminen

Hallitusohjelmaan on kirjattu: ”Hankintalaki uudistetaan niin, että kuntien suorahankintamahdollisuudet lisääntyvät ja työllisyys- ja terveyspoliittiset, sosiaaliset ja muut laatutekijät sekä innovaatio- ja ympäristöpoliittiset näkökohdat otetaan paremmin huomioon julkisissa hankinnoissa.”

Sosiaali- ja terveyspalvelujen kilpailuttamisen toimivuutta selvittäneen työryhmän raportissa (STM 2012) todetaan: ”Hankintamenettely antaa mahdollisuuksia laadun huomioon ottamiseen ja esimerkiksi käänteisessä kilpailuttamisessa laadun painoarvo voi muodostua korkeaksikin. – – Laatua ja innovatiivisuutta korostavia hankintakäytäntöjä olisi edistettävä kehittämishankkein ja hankintayksiköiden sekä palveluntuottajien hankintaosaamista parantamalla. - - Hyviä laatuun keskittyviä hankintakäytäntöjä on levittävä. Hyvät käytännöt voivat koskea esimerkiksi hankintamenettelyn läpivientiä, laatutekijöiden määrittelyä ja sopimuksiin rakennettavia erilaisia valvonta- ja kannustinjärjestelmiä.” EU-parlamentti hyväksyi tammikuussa 2014 uuden hankintadirektiivin, joka antaa aikaisempaa paremmat mahdollisuudet laadun turvaamiseen palveluja kilpailuttaessa. Direktiivi mahdollistaa esim. laadun huomioinnin määräämisen pakolliseksi sosiaali- ja terveyspalveluja kilpailuttaessa. Työ- ja elinkeinoministeriö on asettanut ohjaus- ja valmisteluryhmät valmistelemaan julkisia hankintoja koskevan lainsäädännön kokonaisuudistusta. Työryhmien asettamispäätöksen mukaan kokonaisuudistuksessa valmistellaan ehdotukset mm. ”hankintamenettelyjen yksinkertaistamiseksi, erilaisten laatutekijöiden huomioimiseksi, pk-yritysten tarjouskilpailuun osallistumismahdollisuuksien parantamiseksi, kynnysarvojen nostamiseksi sekä valitusmenettelyn tiukentamiseksi”. Uudistus tulee valmistella hallituksen esityksen muotoon siten, että se voidaan saattaa voimaan vuoden 2016 keväällä. Työministeri Lauri Ihalainen on painottanut, että julkisyhteisöjen tulee kiinnittää entistä enemmän huomiota hankintojensa sosiaaliseen vastuullisuuteen.

Päätösesitys Muutosesitykset

Beslutsförslag Partikongressen omfattar motionens krav på att i högre grad än för närvarande betona kvalitet då man konkurrensutsätter hälsovårdsservice. Partikongressen anser att skrivningarna i regeringsprogrammet om en reform av kommunernas upphandlingspraxis bör förverkligas i snabb takt. Eftersom konkurrensutsättningen bland privata serviceproducenter ingår i en större helhet som handlar om hur hälsovården i stort skall organiseras hänvisar partikongressen också till motionerna 61-63. Päätösesitys Puoluekokous yhtyy aloitteen tavoitteeseen laadun painottamisesta entistä enemmän terveyspalveluiden kilpailutustilanteessa. Puoluekokous katsoo, että hallitusohjelman kirjaukset kuntien hankintamenettelyn uudistamiseksi on pikaisesti toteutettava. Yksityisten palveluiden kilpailutuksen ollessa osa terveydenhuollon laajempaa järjestämisen kokonaisuutta puoluekokous viittaa myös päätökseen aloitteista 61-63.

Puoluehallituksen lausunto

Partistyrelsens utlåtande I motionen fäster man uppmärksamhet vid de kvalitativa kriterier som krävs i konkurrenssituationer bland privata vårdföretagen i hälsovårdsbranschen. Enligt motionsställaren bör man i en konkurrenssituation i högre grad fästa uppmärksamhet vid vårdkvaliteten. Frågan är både aktuell och motiverad. I många kommuner brister det fortsättningsvis i kunnandet vad gäller konkurrensutsättning trots att information i frågan finns tillgänglig och trots att debatten om den konkurrensutsatta servicens dåliga kvalitet allt oftare förs i offentligheten. Information om lagstiftningen och rättspraxisen gällande offentlig upphandling finns på arbets- och näringsministeriets hemsidor www.tem.fi. I förverkligandet av offentlig upphandling kan man också använda sig av arbets- och näringsministeriets annonseringskanal HILMA eller vända sig till ministeriets och Finlands kommunförbunds gemensamt finansierade enhet för offentlig upphandling - www.hankinnat.fi. Samtidigt bör man konstatera att en utveckling har skett i Finlands kommuner vad gäller konkurrensutsättning. Exempelvis har man i bostadsservicen för åldringar i vissa kommuner tagit i bruk så kallad omvänd konkurrens, det vill säga serviceköparen bestämmer först priset, och kan sedan konkurrensutsätta producenterna utgående från vilken producent som kan erbjuda den kvalitativt bästa servicen till ifrågavarande pris. I det här sammanhanget är det skäl att också uppmärksamma att SDP:s mål framförallt är en god offentlig service som skulle innebära ett mindre behov än för närvarande av privat hälsovårdsservice. Puoluehallituksen lausunto Aloitteessa kiinnitetään huomiota yksityisten terveyspalveluyritysten kilpailutustilanteessa vaadittaviin laatukriteereihin. Aloitteen mukaan laatuun tulee kiinnittää kilpailutustilanteessa enemmän huomiota. Aihe on ajankohtainen ja perusteltu. Monissa kunnissa kilpailutusosaamisessa on yhä puutteita, vaikka tietoa kilpailuttamisesta on yhä enemmän saatavilla, ja kilpailutettujen palveluiden heikko laatu nousee yhä useammin julkiseen keskusteluun. Julkisia hankintoja koskevan lainsäädännön ja oikeuskäytännön osalta tietoa on saatavissa työ- ja elinkeinoministeriön sivuilta www.tem.fi. Julkisia hankintoja toteutettaessa voidaan myös apuvälineenä käyttää työ- ja elinkeinoministeriön ylläpitämää sähköistä HILMA-markkinapaikkaa (www.hankintailmoitukset.fi) tai työ- ja elinkeinoministeriön ja Suomen kuntaliiton yhteisesti rahoittamaa julkisten hankintojen yksikköä (www.hankinnat.fi). Samalla on todettava, että kilpailutuksessa on Suomen kunnissa kehitytty. Esimerkiksi vanhusten asumispalveluissa on otettu käyttöön joissakin kunnissa ns. käänteinen kilpailutus, eli palvelun ostaja määrittelee ensin hinnan, jolla haluaa palvelun ostaa, ja sen jälkeen kilpailuttaa tuottajat sillä perusteella, mikä niistä tuottaa korkeimman laadun ko. hinnalla. Tässä yhteydessä on aiheellista huomioida myös, että SDP:n tavoitteena on ennen kaikkea hyvät julkiset palvelut, joka tarkoittaisi nykyistä vähäisempää tarvetta kilpailuttaa yksityisiä terveyspalveluita.

Aloitteet

65

Privata läkarföretagens engagemang i kommunernas hälso- och sjukvård

Karis-Billnäs Socialdemokrater r.f:s medlem Veikko Wigrens motion

I alltför många sammanhang har man stött på problemet med de privata bolagens läkarinsatser, speciellt inom den kommunala sektorn. Det har också varit aktuellt med s.k. “bluffläkare” också inom samma sektor. I staden Raseborg har man upplevt just detta. Dessutom så har dessa aktörers sätt att kringgå skattelagarna i vårt land förorsakat mycket ovett bland invånarna.

Jag vill härmed uppmärksamma partikongressen om denna olägenhet som drabbar samhället. Man kan inte, speciellt också i Raseborg, förbise denna olägenhet. Nästan hela tiden kontaktar folk som har dåliga nyheter om upplevelserna på hälsocentralen med läkare som inte behärskar patienternas språk, eller att det inte just vid akuta tillfällen inte finns läkare. När staden tecknade avtal med denna privata aktör så fanns det i anbudet antecknat hur många läkare det borde finnas på plats, men knappast aldrig har detta uppfyllts, för att inte tala om antalet tandläkare.

Min uppfattning är att man vid konkurrensutsättningen i Finland satt alltför stor uppmärksamhet vid prissättningen, och mindre till servicenivån. Detta har resulterat i att de privata företagen i branschen håller antalet anställda vid en minimi nivå, och på detta sätt gör inbesparingar som inte borde få ske, speciellt när det sker på vårdens bekostnad.

Karis-Billnäs Socialdemokrater r.f:s medlem Veikko Wigren föreslår att

partiet borde medverka till att det sätts mera vikt vid vårdnivån, och att man inte vid konkurrensutsättandet ger all uppmärksamhet till priset. I många europeiska länder tolkas upphandlingslagarna så, att om en aktör handhaft ett uppdrag länge och skött bra om uppdragen, så har man beaktat också den detaljen positivt i den fortsatta upphandlingsprocessen. Jag emotser därför att partikongressen tar ett konkret tag i problemet för att förhindra en sådan utveckling i vården.

 

Yksityisten lääkärifirmojen toiminta kuntien terveyden- ja sairaanhuollossa
Karis-Billnäs Socialdemokrater r.f:n jäsenen Veikko Wigrenin aloite

Liian usein yksityisten lääkärifirmojen toiminnassa ilmenee ongelmia, erityisesti kunnallisella sektorilla. Viime aikoina ns. "valelääkäritapaukset" ovat olleet ajankohtainen asia tällä sektorilla. Raaseporin kaupungissa näihin ongelmiin on törmätty. Lisäksi yksityisten toimijoiden tapa kiertää maamme verolainsäädäntöä on herättänyt pahennusta.

Haluan täten nostaa tämän yhteiskunnallisen epäkohdan puoluekokouksen käsiteltäväksi. Tätä epäkohtaa ei voi jättää huomioimatta, varsinkaan Raaseporissa. Ihmiset, joilla on huonoja kokemuksia, lääkärien kielitaidosta tai henkilöstön mitoituksesta, ottavat jatkuvasti yhteyttä. Kun kaupunki solmi sopimuksen tämän yksityisen firman kanssa, niin tarjouksessa oli maininta kuinka monen lääkärin tulisi olla paikalla, mutta tämä velvoite on tuskin koskaan toteutunut, puhumattakaan hammaslääkärien määrästä.

Näkemykseni mukaan kilpailutuksessa kiinnitetään liikaa huomiota hintaan, ja vähemmän palvelun laatuun. Tämä on johtanut siihen, että alan yksityiset toimijat pitävät henkilöstömitoituksen minimissään. Tällä tavalla saadaan säästöjä, joita ei pitäisi tehdä, varsinkaan kun se tapahtuu hoivan kustannuksella.

Karis-Billnäs Socialdemokrater r.f:n jäsen Veikko Wigren esittää, että

puolueen tulisi kiinnittää enemmän huomiota palveluiden laatuun niin, että kilpailutustilanteessa arvioidaan myös muita seikkoja kuin palveluiden hinta. Monessa maassa palveluiden hankintalainsäädäntöä tulkitaan niin, että jos yksi toimija on hoitanut tehtäviä menestyksekkäästi, on se myös otettu myönteisellä tavalla huomioon kilpailutusprosessissa. Toivon, että puoluekokous tarttuu yllä mainittuihin terveydenhuoltojärjestelmän ongelmiin, jotta kielteinen kehitys voidaan estää.

 

 

Löydät tämän aloitteen aloitekirjasta sivulta 84