Puoluekokousaloite 49
- 49 Palvelusetelit uhkaavat yhdenvertaisuutta
Puoluekokouksen päätös
Puoluekokous edellyttää palvelusetelien käyttöönoton vaikutusten pikaista selvitystä ja sen perusteella uutta arviota palvelusetelien käytettävyydestä osana yhteisesti rahoitettuja sosiaali- ja terveyspalveluita. Puoluekokous pitää asiakasmaksujen tason kohtuullistamista ja sosiaali- ja terveydenhuollon maksukattojen yhdistämistä ja alentamista perusteltuina. Puoluekokous myös toteaa, että tavoitteena on perusterveydenhuollon potilas- ja asiakasmaksujen täysimääräinen poistaminen asteittain pidemmällä aikavälillä.
Toteutuminen
Päätösesitys Muutosesitykset
Puoluekokous edellyttää palvelusetelien käyttöönoton vaikutusten pikaista selvitystä ja sen perusteella uutta arviota palvelusetelien käytettävyydestä osana yhteisesti rahoitettuja sosiaali- ja terveyspalveluita. Puoluekokous pitää asiakasmaksujen tason kohtuullistamista ja sosiaali- ja terveydenhuollon maksukattojen yhdistämistä ja alentamista perusteltuina. Puoluekokous myös toteaa, että tavoitteena on perusterveydenhuollon potilas- ja asiakasmaksujen täysimääräinen poistaminen asteittain pidemmällä aikavälillä.
Puoluehallituksen lausunto
Aloitteessa esitetään, että sosiaali- ja terveyspalveluissa luovutaan palvelusetelin käytöstä ja keskitytään kunnan oman palvelutuotannon monipuoliseen kehittämiseen. Aloitteessa puututaan erittäin tärkeään asiaan. Sosiaali- ja terveydenhuoltoon on viime vuosina tehty useita lainsäädäntöuudistuksia, jotka on markkinoitu valinnanvapauden lisäämisellä, mutta jotka ovat käytännössä johtaneet palveluiden saatavuuden eriarvoistumiseen ja näin kansalaisten eriarvoisuuden lisääntymiseen. Palvelusetelin käyttöalan laajentaminen ja sen arvon irrottaminen julkisen palvelun asiakasmaksujärjestelmästä on yksi keskeisimmistä uudistuksista tässä suhteessa. SDP vastusti voimakkaasti palveluseteliuudistusta, jonka porvarihallitus teki vuonna 2009. Tuolloin arvioimme, että tällainen voimakas yksityisten palvelujen taloudellinen tukeminen johtaa pidemmällä ajanjaksolla julkisten sosiaali- ja terveyspalvelujen supistumiseen ja rapautumiseen. Keskeinen ongelma esityksessä oli myös setelin arvon irrottaminen asiakasmaksujärjestelmästä, mikä käytännössä vyöryttää valtiolle ja kunnille kuuluvaa vastuuta yksittäisille, mahdollisesti hyvinkin heikossa terveydellisessä tai sosiaalisessa asemassa oleville ihmisille. Lisäksi katsoimme uudistuksen tekevän sosiaali- ja terveyspalvelusektorin asiakasmaksujärjestelmästä entistä sekavamman. Vuoden 2010 puoluekokous päätti, että emme hyväksy voimassa olevaa palvelusetelilainsäädäntöä. Vaadimme palvelusetelin arvon sitomista kunnalliseen asiakasmaksujärjestelmään terveyden tasa-arvon ja sosiaalisen oikeudenmukaisuuden lisäämiseksi yhteiskunnassamme. Hallitusohjelmatavoitteenamme oli kaiken kaikkiaan sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksujen alentaminen siten, etteivät maksut estä hyvinvointipalvelujen käyttöä sekä asiakasmaksujen terveyserojen kasvuun liittyvien vaikutusten arviointi. Edellytimme myös, että kuntauudistukseen sisällytetään kuntien palvelutuotannon oikeudenmukainen tehostaminen siten, että kuntien oma palvelutuotanto on riittävän laajaa tasa-arvoisten palvelujen saatavuuden ja palvelutuotannon eheyden varmistamiseksi kohtuullisin kustannuksin. Yksityisen ja kolmannen sektorin rooli on täydentää kuntien palveluja lainsäädännön puitteissa. Myös hallitusohjelmaan on kirjattu asiakasmaksujärjestelmän kehittäminen, jotta sosiaali- ja terveydenhuollon maksut eivät muodostuisi palvelujen käytön esteeksi. Maksukattoja on tarkoitus yhdistää ja uudistaa. Maksujärjestelmän läpinäkyvyyden parantamiseksi sosiaali- ja terveydenhuollon maksusäännökset kootaan samaan lakiin. Puoluehallitus katsoo, että kuntauudistuksen yksi keskeinen tarkoitus on turvata vahvan peruskunnan mahdollisuudet järjestää sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut kunnan omana tuotantona. Palvelusetelillä voi olla oma roolinsa esim. jononpurkutilanteissa, mutta tästäkään ei ole kestävää näyttöä. Onkin syytä arvioida, onko palveluseteli pikemminkin elinkeinotuki kuin sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaille hyvinvointia ja aitoa valinnanvapautta tuottava väline. Ennen kaikkea asiakkaalle ei saa vyöryttää kohtuuttomia kustannuksia hänelle välttämättömästä hoidosta. Vähintäänkin palveluseteleiden arvo on sidottava kunnalliseen asiakasmaksujärjestelmään.
Aloitteet
Palvelusetelit uhkaavat yhdenvertaisuutta
Palveluseteleiden käyttöä sosiaali- ja terveyspalveluissa kokeillaan parhaillaan eri kunnissa. Nyt esimerkiksi Helsingissä käynnissä olevia kokeiluja on kolme kaupungin terveys- ja seitsemän sosiaalisektorilla ja ne jatkuvat 30.6.2012 saakka. Lisäksi HUS:ssa on meneillään kaihikirurgian kokeilu. Vanhusten palveluasumisessa palveluseteli on jo vakituisessa käytössä.
Syy, miksi näihin kokeiluihin ryhdyttiin, on hämärän peitossa. Onko kyse käyttäjien valinnanvapauden lisäämisestä, taloudellisista säästöistä, kuntien omien palvelupuutteiden ja pullonkaulojen korjaamisesta vai halutaanko palvelusetelin avulla vain lisätä alan yritysten toimintamahdollisuuksia?
Jo nyt julkisuudessa on esitetty arvioita palvelusetelien eriarvoisuutta lisäävästä vaikutuksesta. Kuntalaisten yhdenvertaisuuden varmistamiseksi kunnan oman palvelutuotannon riittävyys, laatu ja kehittäminen tulee edelleen olla ensisijaista. Sosiaali- ja terveyspalveluita on kehitettävä kokonaisuutena. Etenkin sosiaalitoimen käyttäjät tarvitsevat usein useampia palvelumuotoja. Näin ollen palveluketjujen silpominen irrallisiin osiin, eri tuottajien vastuulle ei ole mielekästä.
Palveluseteli ei saa, edes kokeiluvaiheessa, vaarantaa kuntalaisten yhdenvertaisuutta. Valinnanvapauden lisääntyminen pienituloisten joukossa on kyseenalaista. Esimerkiksi vanhusten palveluasumisessa omavastuuosuudet ovat nousseet jo niin korkeiksi, että palveluseteleiden käyttö edellyttää hyvää eläkettä ja varallisuutta. Lisäksi on huomioitava, että etenkin sosiaali- ja terveyspalvelujen tarvitsijalla ei välttämättä ole taitoja eikä voimavaroja valita sopivaa palvelua. Mikäli tarjolla ei ole riittävästi asiantuntevaa ohjausta, todellinen valinnanvapaus ei toteudu.
Kustannusvaikutuksia ei voida vielä tietää tarkalleen. On kuitenkin todennäköistä, että kahden rinnakkaisen järjestelmän ylläpitäminen ei tuo säästöjä. On syytä kiinnittää huomiota myös hallinnosta aiheutuviin lisäkuluihin
Globaalisosialidemokraatit GSD ry esittää, että
yhdenvertaisuuden varmistamiseksi ja kohtuuttomien tilanteiden estämiseksi palveluseteleistä on luovuttava ja kunnan oman palvelutuotannon kehittäminen, monipuolistaminen ja laadun parantaminen on pidettävä sosiaali- ja terveyssektorin ensisijaisena keinona edistää kansalaisten hyvinvointia.
Löydät tämän aloitteen aloitekirjasta sivulta 64