• 186 Kasvisruokaa puolueen tapahtumiin

Puoluekokous ei yhdy aloitteeseen, että SDP:n tapahtumissa on tarjoiltaisiin ainoastaan kasvisruokaa, mutta edellyttää, että tilaisuuksissa on tarjolla myös kasvisruokavaihtoehto. SDP julistautuu Reilun kaupan tukijaksi käyttämällä mahdollisuuksien mukaan Reilun kaupan tuotteita.

Puoluehallituksen lausunto aloitteisiin 186-187 Aloitteissa pureudutaan eettiseen kuluttamiseen. Kasvisruokailu on monelle ihmiselle eettinen ja/tai terveydellinen valinta. Eettisen valinnan kyseessä ollessa pitää valinnan olla vapaaehtoista. SDP:n tapahtumissa on pääsääntöisesti myös kasvisruokavaihtoehto. Reilun kaupan tukijana SDP on ollut jo jonkin aikaa. Puoleen tilaisuuksissa ja toimitilassa pyritään mahdollisuuksien mukaan käyttämään Reilun kaupan tuotteita.

Kasvisruokaa puolueen tapahtumiin

Sosialidemokraattiset opiskelijat SONK ry:n aloite

Kasvisruoka on paitsi terveellistä, myös eettistä ja usein edullisempaa kuin liharuoka.

Viime vuosina pinnalla on ollut keskustelu koululaisten kasvisruokapäivästä. Koska puolueen tapahtumia on huomattavasti harvemmin kuin kerran viikossa, olisi kasvisruoan tarjoaminen symbolisesti hieno ele, jolla puolue osoittaa, että on itse valmis konkreettisesti osallistumaan omien tavoitteidensa saavuttamiseen. Kasvisruokailu tukee terveellisen, eettisen ja ekologisesti tuotetun ravinnon periaatteita. Kasvisruokaa on myös yleensä helpommin mahdollista tehdä paikallisesti tuotetuista raaka-aineista kuin liharuokaa.

Demariopiskelijoiden tapahtumissa on jo vuodesta 2008 lähtien tarjoiltu vain kasvisruokaa.

Sosialidemokraattiset opiskelijat SONK ry esittää, että

SDP:n tapahtumissa on tarjoiltava ainoastaan kasvisruokaa, allergiat huomioiden.